Παγκόσμια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού
To φαινόμενο του bullying μεταξύ των ανηλίκων είναι ένα διογκούμενο κοινωνικό πρόβλημα που πρέπει να μας απασχολήσει όλους πολύ σοβαρά
Kατά την περίοδο της πανδημίας υπήρξε μεν μείωση των περιστατικών bullying που λαμβάνει χώρα διά ζώσης , λόγω της τηλεκπαίδευσης και της αδυναμίας εξόδου ,όμως α σημειώθηκε σημαντικότατη αύξηση στα περιστατικά του ηλεκτρονικού /διαδικτυακού εκφοβισμού. Ο διαδικτυακός εκφοβισμός έχει πολλές μορφές , δηλαδή εκτός από απειλές , εκφράσεις μίσους και ψυχολογική βία , υπάρχει η προσβολή της φήμης ενός παιδιού στα κοινωνικά δίκτυα , η παραβίαση προσωπικών του δεδομένων και η σεξουαλική του παρενόχληση . Σημαντική αύξηση παρουσίασε επίσης και η διαδικτυακή αποπλάνηση (grooming) ανηλίκων , όπου ενήλικα ή άγνωστα άτομα σε κοινωνικά δίκτυα τα προτρέπουν να εμπλακούν σε δραστηριότητες σεξουαλικής φύσης με την αποστολή φωτογραφιών ή βίντεο.
Το bullying διά ζώσης εκδηλώνεται με συστηματικές :
- χειρονομίες, σπρωξιές, ξυλοδαρμούς
βρισιές, προσβολές, απειλές
- Εκβιασμούς
- Καταστροφή προσωπικών αντικειμένων ή κλοπή τους
- Σεξουαλική παρενόχληση
- Απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια, κοινωνικές δραστηριότητες
- Xαρακτηριστικό του είναι η επαναληπτικότητα του φαινόμενου κατά του ίδιου παιδιού, είτε από ένα άλλο παιδί ,είτε από ομάδα άλλων παιδιών .Συχνά στα περιστατικά υπάρχουν και τα παιδιά θεατές , των οποίων η απαθής στάση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη συνέχιση του φαινομένου.
- Τα σημάδια που πρέπει να κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου στους γονείς είναι :
Καταρχάς γενικά η ανεξήγητη αλλαγή στη συμπεριφορά του.
Η αλλαγή στη στάση του ως προς το σχολείο , δηλαδή να μη θέλει να πάει
Μώλωπες , σκισμένα ρούχα ή αντικείμενα ,συχνή απώλεια αντικειμένων
Συχνά παράπονα για σωματικούς πόνους χωρίς παθολογική αιτία
Απόσυρση από τους φίλους και τις συναναστροφές
Αποκλεισμός του παιδιού από πάρτι και άλλες ομαδικές δραστηριότητες
Πτώση στους βαθμούς ,
διαταραγμένος ύπνος
Συχνά κλάματα χωρίς ανάλογη αιτία
Υποτίμηση του εαυτού του,
Ευερεθιστότητα
Στην περίπτωση ηλεκτρονικού εκφοβισμού μπορεί να δούμε ότι το παιδί αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τις ηλεκτρονικές συσκευές.
Οι γονείς θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση αν διαπιστώσουν τέτοια σημάδια .
Το θύμα μπορεί ασφαλώς να προσφύγει στη δικαιοσύνη για να προστατευθεί με διάφορους τρόπους ή και να αποζημιωθεί . Όμως όσον αφορά στο συγκεκριμένο θέμα η πρόληψη είναι το Α και το Ω. Η πρόληψη βέβαια απαιτεί ένα συγκροτημένο εθνικό πρόγραμμα με κατάλληλα εργαλεία αλλά και την καλλιέργεια της ανθρωπιστικής παιδείας στα σχολεία , η οποία έχει παραγκωνιστεί στο βωμό της βαθμοθηρίας και του ανταγωνισμού και όχι συναγωνισμού μεταξύ των μαθητών.
Μίνα Φιλιοπουλου*
H Ασημίνα Φιλιοπούλου είναι Δικηγόρος Θεσσαλονίκης εξειδικευμένη στο οικογενειακό δίκαιο , την ενδοοικογενειακή βία και τον παιδικό και εφηβικό εκφοβισμό (bullying).
Παράλληλα, από το 2001 συμμετέχει ως εισηγήτρια σε σεμινάρια , ημερίδες και εκπαιδευτικά προγράμματα νοσοκομείων, επιστημονικών και άλλων συλλόγων και οργανώσεων .
Από το 2001 ως το 2015 ήταν πληρεξούσια Δικηγόρος του Δημοτικού Βρεφοκομείου Θεσσαλονίκης «ο Άγιος Στυλιανός» .
Είναι ιδρυτικό μέλος του Επιστημονικού Συλλόγου Μέριμνας Παιδιού και Εφήβου , καθώς και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Φίλων Κέντρου Αυτισμού Αχτίδα, ενώ είναι μέλος και άλλων συλλόγων που έχουν ως σκοπό τους την εξυπηρέτηση του συμφέροντος των παιδιών.
Συμμετείχε στο συλλογικό έργο «Από την βρεφική ηλικία στην εφηβεία» Εκδόσεις εν Τόμω.
ThessMedia|video|συνέντευξη|Εκπομπές
Συνένετευξη:Δήμητρα Γερογιάννη
Σκηνοθεσία | Εικονοληψία: Παναγιώτης Περπερίδης
Μοντάζ: Orama Productions
Παραγωγή: Βιβή Αναστασιάδου για την Tv 100